Hatha Joga - Aasthanga Joga

Myślę, że to wystarczy aby podsumować, że joga jest nie tylko fizyczną, mentalną czy duchową dyscypliną, ale połączeniem i unią tych trzech dziedzin jednocześnie. 

~ B.K.S. Iyengar „Astadala Yogamala"

Praktyka jogi pomaga w harmonijnym rozwoju ciała (fizycznego, fizjologicznego, organicznego, komórkowego, psychicznego, a nie tylko mięśni i kości). Rozwija poczucie jedności człowieka z naturą, człowieka z człowiekiem.

Yama

(dyscyplina społeczna):

wskazania będące ponad religiami, geograficznym pochodzeniem i czasem.

    • Ahimsa (niekrzywdzenie),
    • Satya (prawda),
    • Ashteya (nie kradzenie),
    • Brahmacarya (wstrzemięźliwość) oraz
    • Aparigraha (niegromadzenie).

Niyama

(dyscyplina indywidualna) obejmująca:

    • Śauca (czystość),
    • Santosa (zadowolenie),
    • Tapas (zapał),
    • Svadhyaya (studiowanie siebie) oraz
    • Iśvara pranidhana (poddanie się ).

Asana (pozycja):

która obdarza fizycznym zdrowiem, jak również mentalną równowagą oraz światłością.

Pranayama (kontrola oddechu):

czyni ona ciało i umysł zdolnymi do koncentracji.

Pratyahara:

zmysły utrzymywane są pod bezpośrednią kontrolą umysłu.

Dharana:

pełne skupienie uwagi na pojedynczym punkcie lub zadaniu.

Dhyana (medytacja):

jest nieprzerwanym strumieniem koncentracji.

Samadhi:

ciało i zmysły odpoczywają jak podczas snu natomiast umysł i rozum pozostają czujne, jak w stanie przytomności poza granicą świadomości.

 

Joga jest wiedzą. Poprzez praktykę asan i pranajam można osiągnąć pokój w ciele. Jeśli praktyka ta wykonywana jest z prajna (penetrującym rozpoznawaniem), to jest to etyka w praktyce. Przyglądanie się każdej części ciała i obserwowanie czy inteligencja penetruje ją głęboko czy też nie, prowadzi praktykującego do prajnana jogi. Praktyka rutynowa bez głębokiej penetracji może być nazwana ajnana jogą (jogą ignorancji).