
Połączenie jogi i ajurwedy - Geeta Iyengar
Geeta Iyengar: Zastosowanie Ayurwedy w Praktyce Jogi
Geeta Iyengar w prosty sposób tłumaczy, jak korzystać z zasad Ayurwedy, aby dostosować praktykę jogi (w tym asan i pranayamy) do wieku, pory roku, pory dnia oraz typu konstytucji. Jej rozważania na temat zdrowia i choroby w świetle jogi i ajurwedy są szczególnie interesujące.
Źródło
Zarówno joga, jak i Ayurveda mają swoje źródła w Vedach, dlatego można stwierdzić, że są to dwie nauki bliźniacze. "Ayu" oznacza „życie”, a "veda" oznacza „wiedzę”, więc Ayurveda to wiedza o życiu.
Różnice i podobieństwa
Patanjali rozpoczyna Yogasutry zdaniem: „Atha yoga anusasanam” – „Oto teraz, rozpoczyna się nauczanie świętej sztuki jogi”. To zdanie przypomina początek w dziele Carakasamhita, gdzie Carakacarya pisze: „Athato deergham jeevitiyam adhyayam vyakhyasyamah”: „Oto teraz, rozpoczyna się nauczanie nauki długowieczności życia”.
Najważniejsze nauki Ayurvedy odnoszą się do tego, jak osiągnąć długie i zdrowe życie, natomiast Yoga pokazuje, jak korzystać z wydłużonego życia, aby osiągnąć odpowiednie cele. Ayurveda ukierunkowuje na fizyczne i psychiczne zdrowie, podczas gdy joga oferuje zdrowie duchowe oraz zrównoważone ciało i umysł.
Cele życia
Ludzie przychodzą na świat z zamiarem osiągnięcia czterech celów życia:
- Dharma: prowadzenie życia religijnego i spełnianie obowiązków
- Artha: praca i tworzenie dobrobytu
- Kama: osiąganie przyjemności i rodzenie potomstwa
- Moksha: wyzwolenie, oświecenie
Ayurveda daje narzędzia do osiągnięcia i utrzymania dobrego zdrowia, które jest kluczowe dla wyższych celów w życiu. Yoga wskazuje drogę do ich osiągnięcia.
Yogasutry i Cele
Yogasutry składają się z czterech „pada”, które są powiązane z celami życia:
- Samadhi – oczyszczenie citta (umysłu).
- Sadhana – sposób na osiągnięcie sukcesu i bogactwa.
- Vibhuti – spełnianie pragnień i obfitości.
- Kaivalya – stan wyzwolenia i ostatecznej wolności.
Osiem stopni
Zarówno Yoga (ashtanga yoga), jak i Ayurveda (ashtanga ayurveda) mają osiem stopni. Osiem ramion Ayurvedy są podstawą do specjalizacji medycyny:
- Kaya cikitsa: choroby wewnętrzne
- Kaumarbhritya: choroby kobiece i dziecięce
- Bhuta vidiya: choroby psychiczne
- Urdhvanga: okulistyka, rynologia i laryngologia
- Salya tantra: chirurgia
- Agada tantra: toksykologia
- Rasayana: odmłodzenie
- Vrisa: choroby męskie
Pomimo że osiem stopni Yogi i Ayurvedy nie są bezpośrednio związane, mają wspólny cel – uwolnienie ludzkości od cierpienia.
Teoria ewolucji
Zarówno Yoga, jak i Ayurveda odnoszą się do teorii ewolucji przedstawionej w filozofii Samkhya, opartej na zasadzie przyczyny i skutku. Skutek jest manifestacją przyczyny.
Trzy guny
Trzy guny są podstawowymi składnikami Prakrti:
- Satva: świetlistość, oświecenie, intelekt.
- Rajas: energia, ruch, ego.
- Tamas: inercja, statyczność, apatia.
Guny współistnieją, a ich proporcje wpływają na funkcjonowanie ciała i umysłu.
Dosa
Dosa to „coś, co szkodzi”. Trzy podstawowe dosy kontrolują system fizjologiczny ciała:
- Vata: energia powietrza, kontroluje wszelkie ruchy.
- Pitta: energia ognia, kontroluje metabolizm.
- Kapha: energia ziemi i wody, kontroluje konstrukcję ciała.
Z punktu widzenia Ayurvedy, zdrowie oznacza równowagę między dosami, a Yoga skupia się na równowadze citta.
Równowaga w praktyce
Guruji nie toleruje zgiętych kolan w pozycjach stojących. Utrzymywanie nóg w odpowiedniej formie jest kluczowe dla stabilności ciała. Praktyki jogi mają na celu przemianę asan tamasowych w sattviczne.
Medytacja
Prawdziwa medytacja skupia się na sattva-guna. Prawidłowe ułożenie ciała jest kluczowe dla skutecznej medytacji.
Pranayama
Pranayama to metoda, która ożywia prana i apana, prowadząc do samadhi. Różne techniki pranajamy przynoszą zdrowie oraz duchowy rozwój.
Podsumowanie
Yoga i Ayurveda, chociaż różne, mają wspólne cele związane z utrzymaniem zdrowia i osiągnięciem długiego oraz pełnego życia. Poprzez zrozumienie i połączenie obu nauk możemy dążyć do harmonii ciała, umysłu i ducha.