Połączenie jogi i ajurwedy - Geeta Iyengar

Geeta Iyengar: Zastosowanie Ayurwedy w Praktyce Jogi

Geeta Iyengar w prosty sposób tłumaczy, jak korzystać z zasad Ayurwedy, aby dostosować praktykę jogi (w tym asan i pranayamy) do wieku, pory roku, pory dnia oraz typu konstytucji. Jej rozważania na temat zdrowia i choroby w świetle jogi i ajurwedy są szczególnie interesujące.

Źródło

Zarówno joga, jak i Ayurveda mają swoje źródła w Vedach, dlatego można stwierdzić, że są to dwie nauki bliźniacze. "Ayu" oznacza „życie”, a "veda" oznacza „wiedzę”, więc Ayurveda to wiedza o życiu.

Różnice i podobieństwa

Patanjali rozpoczyna Yogasutry zdaniem: „Atha yoga anusasanam” – „Oto teraz, rozpoczyna się nauczanie świętej sztuki jogi”. To zdanie przypomina początek w dziele Carakasamhita, gdzie Carakacarya pisze: „Athato deergham jeevitiyam adhyayam vyakhyasyamah”: „Oto teraz, rozpoczyna się nauczanie nauki długowieczności życia”.

Najważniejsze nauki Ayurvedy odnoszą się do tego, jak osiągnąć długie i zdrowe życie, natomiast Yoga pokazuje, jak korzystać z wydłużonego życia, aby osiągnąć odpowiednie cele. Ayurveda ukierunkowuje na fizyczne i psychiczne zdrowie, podczas gdy joga oferuje zdrowie duchowe oraz zrównoważone ciało i umysł.

Cele życia

Ludzie przychodzą na świat z zamiarem osiągnięcia czterech celów życia:

  • Dharma: prowadzenie życia religijnego i spełnianie obowiązków
  • Artha: praca i tworzenie dobrobytu
  • Kama: osiąganie przyjemności i rodzenie potomstwa
  • Moksha: wyzwolenie, oświecenie

Ayurveda daje narzędzia do osiągnięcia i utrzymania dobrego zdrowia, które jest kluczowe dla wyższych celów w życiu. Yoga wskazuje drogę do ich osiągnięcia.

Yogasutry i Cele

Yogasutry składają się z czterech „pada”, które są powiązane z celami życia:

  1. Samadhi – oczyszczenie citta (umysłu).
  2. Sadhana – sposób na osiągnięcie sukcesu i bogactwa.
  3. Vibhuti – spełnianie pragnień i obfitości.
  4. Kaivalya – stan wyzwolenia i ostatecznej wolności.

Osiem stopni

Zarówno Yoga (ashtanga yoga), jak i Ayurveda (ashtanga ayurveda) mają osiem stopni. Osiem ramion Ayurvedy są podstawą do specjalizacji medycyny:

  • Kaya cikitsa: choroby wewnętrzne
  • Kaumarbhritya: choroby kobiece i dziecięce
  • Bhuta vidiya: choroby psychiczne
  • Urdhvanga: okulistyka, rynologia i laryngologia
  • Salya tantra: chirurgia
  • Agada tantra: toksykologia
  • Rasayana: odmłodzenie
  • Vrisa: choroby męskie

Pomimo że osiem stopni Yogi i Ayurvedy nie są bezpośrednio związane, mają wspólny cel – uwolnienie ludzkości od cierpienia.

Teoria ewolucji

Zarówno Yoga, jak i Ayurveda odnoszą się do teorii ewolucji przedstawionej w filozofii Samkhya, opartej na zasadzie przyczyny i skutku. Skutek jest manifestacją przyczyny.

Trzy guny

Trzy guny są podstawowymi składnikami Prakrti:

  • Satva: świetlistość, oświecenie, intelekt.
  • Rajas: energia, ruch, ego.
  • Tamas: inercja, statyczność, apatia.

Guny współistnieją, a ich proporcje wpływają na funkcjonowanie ciała i umysłu.

Dosa

Dosa to „coś, co szkodzi”. Trzy podstawowe dosy kontrolują system fizjologiczny ciała:

  • Vata: energia powietrza, kontroluje wszelkie ruchy.
  • Pitta: energia ognia, kontroluje metabolizm.
  • Kapha: energia ziemi i wody, kontroluje konstrukcję ciała.

Z punktu widzenia Ayurvedy, zdrowie oznacza równowagę między dosami, a Yoga skupia się na równowadze citta.

Równowaga w praktyce

Guruji nie toleruje zgiętych kolan w pozycjach stojących. Utrzymywanie nóg w odpowiedniej formie jest kluczowe dla stabilności ciała. Praktyki jogi mają na celu przemianę asan tamasowych w sattviczne.

Medytacja

Prawdziwa medytacja skupia się na sattva-guna. Prawidłowe ułożenie ciała jest kluczowe dla skutecznej medytacji.

Pranayama

Pranayama to metoda, która ożywia prana i apana, prowadząc do samadhi. Różne techniki pranajamy przynoszą zdrowie oraz duchowy rozwój.

Podsumowanie

Yoga i Ayurveda, chociaż różne, mają wspólne cele związane z utrzymaniem zdrowia i osiągnięciem długiego oraz pełnego życia. Poprzez zrozumienie i połączenie obu nauk możemy dążyć do harmonii ciała, umysłu i ducha.