Między „Skokami” a Ashtanga Jogą - B.K.S. Iyengar

Wykład BKS Iyengara na Otwarciu Instytutu Jogi Iyengara w Londynie

Wykład wygłoszony przez pana BKS Iyengara w sobotę, 15 listopada 1997 roku, podczas oficjalnego otwarcia nowego budynku Instytutu Jogi Iyengara w Maida Vale. Wykład ten wyraża jego nadzieje na pierwszy londyński Instytut i omawia osiem nóg jogi, jak opisano w Yoga Sutrach Patanjalego.

Szczęśliwej Drogi w Jodze

Od 1954 roku regularnie przyjeżdżałem do tego kraju, ale przez kilka lat nie miałem okazji zaprezentować swojej sztuki. Przeznaczenie kazało mi czekać cierpliwie aż do 1961 roku, kiedy to mogłem dać jeden lub dwa występy rocznie, aby pokazać, czym jest Joga. Moje pierwsze wystąpienie miało miejsce na Uniwersytecie Londyńskim. Wiele osób może o tym nie wiedzieć. Poprosiłem pana Menuhina, aby wprowadził wydarzenie, ponieważ uważałem, że jego nazwisko przyciągnie większą publiczność, by zobaczyć demonstrację Jogi, gdyż byłem wówczas jeszcze nieznany. Zgodził się i łaskawie opowiedział o swoich doświadczeniach z Jogą, co wzbudziło szerokie zainteresowanie. Chciałbym wyrazić wdzięczność panu Menuhinowi, który jest również moim uczniem.

Cieszę się, że nowy budynek jest całkowicie biały i pragnę, aby wasze umysły pozostały białe jak ściany, tak aby wszelkie zanieczyszczenia w waszych umysłach były szybko oczyszczane, gdy tylko się pojawią! Wiele osób może nie wiedzieć, że również finansowo przyczyniłem się do rozwoju Centrum. Jako że przyczyniłem się do Centrum od jego początku, czuję, że jestem częścią tego budynku – całym sercem, głową i duszą! Dlatego nie muszę być przyjmowany!

Mam nadzieję, że ci, którzy wcześniej widzieli mnie i skorzystali z mojej pracy, mojego uczucia i oddania dla tego miejsca, będą sięgnąć do przeszłości i wrócą jako przewodnicy oraz doradcy, ponieważ rośnie przepaść pokoleniowa. Wiele młodszych osób w ogóle mnie nie widziało. Stałem się dla nich mitem, choć wciąż żyję.

Utrzymanie Nici Jogi

Jestem praktycznym człowiekiem, żyjącym zgodnie z filozofią Jogi. Gdyby nie ciężka praca moich dawnych uczniów, ten budynek prawdopodobnie nie powstałby. Chciałbym, aby wszyscy oni wrócili i nauczyli młodszych, aby zamknęli tę przepaść. Ponieważ znowu pojawiłem się przed wami dzisiaj, chcę, aby moi dawni uczniowie wrócili i odbudowali tę życzliwą postawę, która istniała w Instytucie przez wiele lat. Wy, jako starzy uczniowie, jesteście dojrzali i rozumiecie. Proszę, wróćcie i prowadźcie młodszych z pierwszą ręką znajomości metod nauczania Jogi Iyengara. W przeciwnym razie, może szybko zaniknąć. Nici muszą być utrzymane. Łańcuch nie może się utrzymać, jeśli jedno ogniwo łańcucha jest słabe. Chcę, aby te ogniwa były wzmocnione, aby nowe życie, nowe światło, nowe zrozumienie, nowe uczucie powróciły do was wszystkich. Chociaż są to moi dawni uczniowie, proszę ich o to. Nie rozkazuję im. Cytuję sutrę Patanjalego, abyśmy mogli się nauczyć:

Maitri Karuna Mudita Upeksanam

„Maitri karuna mudita upeksanam sukha duhkha punya apunya visayanam bhavantah cittaprasadanam” (Yoga Sutra 1.33)

Uprawianie życzliwości, współczucia, radości i obojętności w sferach przyjemności, bólu, cnoty i grzechu odpowiednio ma na celu utrzymanie umysłu w łaskawym i pogodnym usposobieniu. Bądź życzliwy, bądź dyscyplinowany współczuciem, bądź życzliwy z determinacją, ciesz się, gdy inni się rozwijają, bądź obojętny, jeśli nie postępują. Przeszłość powinna być zapomniana. Chciałbym, abyście wszyscy pracowali w jedności. Powinno istnieć powiązanie między przeszłymi i obecnymi pokoleniami, aby utrzymać tę nić Jogi, aby przesiąkła do nowego pokolenia bez przerwy. Proszę, utrzymajcie to powiązanie i wzmocnijcie ogniwa, które zostały osłabione w naszym łańcuchu praktyków, abyśmy mogli odbudować ten łańcuch, aby był wystarczająco mocny, aby wytrzymać wszelkie emocjonalne i intelektualne napięcia i kontynuować Jogę.

Rozróżnianie Między Dyscypliną a Bogactwem Jogi

Praktyki etyczne są wyjaśniane przez obiektywną wiedzę, która jest zdobywana przez zmysły percepcyjne, i przez te środki mierzy się charakter ludzi. To ważenie jest etyką. Niemierzenie jest nieetyczne, niemoralne. Mierzenie jest etyczne, stąd terminy Yama i Niyama. Te nie mogą być nauczane przez praktyczne eksperymenty, ale poprzez opowiadanie etycznych historii. Asany, Pranayama można doświadczyć i wyjaśnić. Można kazać uczniom czytać pisma, wyrazić swoje doświadczenia werbalnie, doradzając, jak każda metoda powinna być stosowana. Jednak nie ma wyjaśnienia ani ekspresji dla dwóch ostatnich aspektów Jogi. Mogą być tylko doświadczane. Dhyana i Samadhi są bogactwem Jogi, nie dyscypliną Jogi.

Zamieszanie Między „Skokami” a Ashtanga Jogą

Przeczytaj trzeci rozdział Sutry Patanjalego, Vibhuti Pada. Patanjali stwierdza, że te dwa ostatnie aspekty są bogactwem Jogi, pozostałe są środkami do osiągnięcia tego bogactwa. Dziś widzicie na ulicach ludzi reklamujących, że uczą Dhyany i Samadhiego i ludzie biegną do nich. Obiecują spokój umysłu. Jesteś w spokoju umysłu w Halasanie. Robisz Setu-bandhangasanę z jakimiś poduszkami, czy nie doświadczasz ciszy? Dlaczego Dhyana wprowadzono na późniejszym etapie? Według Yoga Sutras to kurs doktorancki w Jodze. Kurs podstawowy to Yamy i Niyamy; Kurs średni to Asany, Pranayama i Pratyahara; Kurs średni to Dharana, a doktorancki to Dhyana. Poprzez medytację, czyli Dhyana, uczymy się sublimować „Ahamkara”, dumę lub zatrucie „Ja” i „Moje” poprzez praktykę Jogi.

Jak bardzo ośmieszono ten najwspanialszy temat, nadając mu wulgarną nazwę w dziedzinie Jogi, myląc „skoki” z Ashtanga Yogą, podczas gdy cała Joga jest naprawdę przeznaczona do oświecenia praktyków. Powód, dla którego to wspominam, to fakt, że ludzie mówią, jakby były różne „szkoły” Jogi, śledzące uczniów Guruji Krishnamacharyi. Guru T Krishnamacharya nauczał wszystkich w ten sam sposób, ale nigdy nie zmuszał wszystkich do wykonywania tych skoków. Jego zajęcia były otwarte i nauczał każdego, a nie każdy robił te skoki.

Utrzymanie Cnót Jogi

Niektórzy młodsi uczniowie mogą przyjść, widząc moją starość, myśląc, że wybaczę im „opóźnienia” w Jodze. Nie, to jest odzwierciedlenie mojej pracy i moich uczniów. Jeśli ktoś ma życzliwość, praktykę i etykę, jego sama świadomość wzrasta. Kiedy ktoś ma tę świadomość, to wpływa również na ludzi wokół niego, na relacje i na samego siebie. Dlatego chciałbym, abyście wszyscy współpracowali, aby oświecić wszystkich, których dotyczy Joga i przyczynili się do wzmocnienia jej życzliwości.

Dzięki temu budynek będzie w pełni realizował swoje cele i jednoczył wszystkich. Utrzymajcie ten budynek, utrzymajcie tę instytucję i bądźcie w pełni zjednoczeni w Dziele Jogi. Niech ta nić, której nie ma w łańcuchu Jogi, zostanie naprawiona, a każde ogniwo wzmocnione, aby nie rozpadło się, aby mogło wytrzymać i iść naprzód bez zakłóceń. Tylko wtedy możemy utrzymać to, co jest naprawdę esencją Jogi.